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Professores/as

Corpo Docente | Professors

Ana Maria Machado: Professora Auxiliar da Universidade de Coimbra (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Literatura Portuguesa)
António Apolinário Lourenço: Professor Associado da Universidade de Coimbra (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Literatura Portuguesa)
António Sousa Ribeiro: Professor Catedrático da Universidade de Coimbra (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Estudos Sociais)
Catarina Martins: Professora Associada da Universidade de Coimbra (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Estudos Sociais)
Clara Keating: Professora Associada da Universidade de Coimbra (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Estudos Sociais)
Fernando Matos Oliveira: Professor Associado da Universidade de Coimbra (Departamento de História, Arqueologia e Artes)
José Augusto Cardoso Bernardes: Professor Catedrático da Universidade de Coimbra (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Literatura Portuguesa)
Manuel Portela Professor Catedrático da Universidade de Coimbra, Coordenador do Programa de Doutoramento em Materialidades da Literatura (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Literatura Portuguesa)
Osvaldo Manuel Silvestre: Professor Associado da Universidade de Coimbra (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Literatura Portuguesa)
Paulo MenesesProfessor Auxiliar da Universidade dos Açores (Departamento de Línguas e Literaturas Modernas/ Centro de Literatura Portuguesa)
Paulo Silva Pereira: Professor Auxiliar da Universidade de Coimbra (Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas/ Centro de Literatura Portuguesa)
Pedro Serra: Professor Catedrático da Universidade de Salamanca (Departamento de Filologia Moderna)
Ricardo Namora: Investigador do Centro de Literatura Portuguesa da Universidade de Coimbra
Sara Augusto: Investigadora do Centro de Literatura Portuguesa da Universidade de Coimbra

Professores Convidados | Guest Professors
Abel Barros Baptista: Professor Catedrático da Universidade Nova de Lisboa (Departamento de Estudos Portugueses)
Fernando Rodríguez de la Flor: Professor Catedrático da Universidade de Salamanca (Departamento de Literatura Espanhola e Hispano-Americana)
Johanna Drucker: Professora Catedrática da Universidade da Califórnia, L.A. (Departamento de Ciências da Informação)
Joseph Tabbi: Professor Associado da Universidade de Bergen (Departamento de Línguas Estrangeiras) [Até 2018 foi Professor da Universidade de Illinois, em Chicago (Departamento de Inglês)]
Matthew Kirschenbaum: Professor Catedrático da Universidade de Maryland (Departamento de Inglês; Director-adjunto do Maryland Institute for Technology in the Humanities)
Luís Quintais: Professor Auxiliar da Universidade de Coimbra (Departamento de Ciências da Vida – Antropologia)
Sandy Baldwin: Professor Associado do Rochester Institute of Technology (Departamento de Inglês), até 2017.

Comissão de Acompanhamento Externa | External Advisory Committee
Anxo Abuín González: Professor Associado da Universidade de Santiago de Compostela (Departamento de Literatura Espanhola, Teoria da Literatura e Linguística Geral) – Member of CAE since April 2017
Paulo Franchetti: Professor Catedrático da Unicamp (Departamento de Teoria Literária)
Susan Schreibman: Professora Catedrática da Universidade de Maynooth (Diretora de An Foras Feasa, Instituto de Investigação para as Humanidades)
Teresa Vilariño Picos: Professora Associada da Universidade de Santiago de Compostela (Departamento de Literatura Espanhola, Teoria da Literatura e Linguística Geral) – Member of CAE 2013-April 2017


António Sousa Ribeiro é professor catedrático da secção de Estudos Germanísticos do Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas da Faculdade de Letras e investigador sénior do Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra. Foi coordenador do programa de doutoramento «Estudos Avançados em Materialidades da Literatura» (2010-2012), e é co-coordenador do programa de doutoramento em «Pós-colonialismos e Cidadania Global» (CES/FEUC). Foi presidente do Conselho Científico da FLUC (2000-2002), director do Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas (2009-2011), presidente do Conselho Científico do CES (2003-2007) e responsável pela Revista Crítica de Ciências Sociais entre 1991 e 2008. Tem publicado extensamente sobre temas relacionados com as literaturas e culturas de expressão alemã, a literatura comparada, a estética e a teoria literária, os estudos culturais, a sociologia da cultura e os estudos pós-coloniais. Tem-se dedicado também à tradução literária.

António Sousa Ribeiro is Professor in the German Studies Section of the Department of Languages, Literatures and Cultures and a senior researcher at the Centre for Social Studies (CES), University of Coimbra.  He was coordinator of the Ph.D. Program «Advanced Studies in the Materialities of Literature» (2010-2012), and is co-coordinator of the Ph.D. Program «Post-colonialisms and Global Citizenship» (CES/FEUC). He was president of the Scientific Council of the Faculty of Arts (2000-2002), chair of the Department of Languages, Literatures and Cultures (2009-2011), president of the CES Scientific Council (2003-2007), and general editor of the Revista Crítica de Ciências Sociais between 1991 and 2008. He has published widely on issues related to literatures and cultures of German language, comparative literature, aesthetics and literary theory, cultural studies, sociology of culture, and post-colonial studies. He is also a literary translator.

1. Translocal Modernisms. International Perspectives (org. em colaboração com Maria Irene Ramalho), Bern, Peter Lang, 2008, 262 p.
2. “Cartografias do Não-Espaço: Viagens ao Fim do Mundo na Literatura do Holocausto”, Revista Crítica de Ciências Sociais, 83, Dezembro de 2008, 5-18.
3. “A Center that Can Hold. The Figure of Empire in Portuguese and Austrian Modernism”, in Vivian Liska / Astradur Eysteinsson (orgs.), Modernism (Comparative History of Literatures in European Languages), Amsterdam, John Benjamins, 2007, 561–572.
4. “A Tradução como Metáfora da Contemporaneidade. Pós-Colonialismo, Fronteiras e Identidades”, in Ana Gabriela Macedo / Maria Eduarda Keating (orgs.), Colóquio de Outono. Estudos de Tradução. Estudos Pós-coloniais, Braga, Universidade do Minho / Centro de Estudos Humanísticos, 2005, p. 77-87.
5. “A Retórica dos Limites. Notas sobre o Conceito de Fronteira”, in Boaventura de Sousa Santos (org.), Globalização: Fatalidade ou Utopia?, Porto, Afrontamento, 2001, 463 488 (2ª edição, 2002; 3ª edição, 2005).

E-mail: asr@ces.uc.pt


Catarina Martins é Professora Associada do Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra e Investigadora do Centro de Estudos Sociais. Foi leitora, durante vários anos, na Universidade Cheikh Anta Diop de Dakar. É Doutorada em Literatura Alemã pela Universidade de Coimbra (2008) com a tese intitulada «Modernismo. Ensaísmo. Imperialismo. Robert Müller e a Corrente Amazónica da Alma Humana». Tem publicado sobre temas de literatura comparada e de literatura de expressão alemã, em particular do Modernismo austríaco, bem como sobre temas africanos na literatura portuguesa e sobre literaturas africanas anglófonas e francófonas. De entre as suas actuais áreas de investigação destacam-se os estudos pós-coloniais e os estudos feministas, associados a temas e problemáticas das literaturas e culturas de expressão alemã, e de literaturas e culturas africanas. Tem trabalhado ainda sobre teorias feministas do Sul, e sobre a questão da representação da infância e da violência na literatura e no cinema.

Catarina Martins is an Associate Professor in the Department of Languages, Literatures and Cultures, Faculty of Arts, University of Coimbra and Researcher at the Centre for Social Studies. She was a lecturer for several years at the University Cheikh Anta Diop in Dakar. She holds a PhD in German Literature from the University of Coimbra (2008) with a thesis entitled «Modernismo. Ensaísmo. Imperialismo. Robert Müller e a Corrente Amazónica da Alma Humana» [«Modernism. Essayism. Imperialism. Robert Müller and the Amazon Flow of the Human Soul.»]. She has published on issues of comparative literature and German-language literature, in particular on Austrian Modernism, as well as on African issues in Portuguese literature and on anglophone and francophone African literatures. Her current research areas include postcolonial studies and feminist studies, particularly in relation to issues and problems of German-language literatures and cultures, and of African literatures and cultures. She has also worked on feminist theories of the South, and on the question of the representation of children and violence in literature and film.

E-mail: cmartins@fl.uc.pt


Fernando Matos Oliveira é docente na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, onde integra a direcção do Curso de Estudos Artísticos. É Diretor do Teatro Académico de Gil Vicente desde 2011. Doutorado em Literatura Portuguesa, tem publicado ensaios sobre teatro, performance, narrativa e poesia. É autor de O Destino da Mimese e a Voz do Palco: O Teatro Português Moderno (1997) e de Teatralidades. 12 Percursos pelo Território do Espectáculo (2003). Organizou e editou a Antologia Poética (1998) e os Escritos sobre Teatro (2001) de António Pedro. Coordenou o Nº 4 da revista Sinais de Cena e, juntamente com Maria Helena Santana, dois volumes de ensaios sobre a cultura melodramática na época moderna e contemporânea, projecto a decorrer no âmbito do Centro de Literatura Portuguesa da FLUC: O Melodrama (I), 1995, e O Melodrama (II): Texto, Imagem, Som, 2010.

Fernando Matos Oliveira teaches at the Faculty of Arts, University of Coimbra. He holds a Ph.D. in Portuguese Literature. He is Director of the University Theatre (TAGV) since 2011. He is the Director of the BA Program on Art Studies, and he has published articles and books on theatre, performance, fiction, and poetry. He is the author of O Destino da Mimese e a Voz do Palco: O Teatro Português Moderno (1997) [The Fate of Mimesis and the Voice of the Stage: Modern Portuguese Theatre] and of Teatralidades. 12 Percursos pelo Território do Espectáculo (2003) [Theatricalities. 12 Journeys through the Territory of the Spectacle]. He edited Antologia Poética (1998) and Escritos sobre Teatro (2001) by António Pedro. He edited Volume 4 of the journal Sinais de Cena, and co-edited (with Maria Helena Santana) two volumes of essays on melodramatic culture in the modern and contemporary periods, an ongoing project of the Centre for Portuguese Literature: O Melodrama (I), 1995, and O Melodrama (II): Texto, Imagem, Som, 2010.

1. Teatralidades. 12 Percursos pelo Território do Espectáculo, Braga/Coimbra, Angelus Novus, 2003.
2. «Poesia e Conhecimento» In: Poemas Escolhidos/Poèmes Choisis, Vasco Graça Moura, Grinalda de Ouro das Noites de Poesia de Struga / Couronne d’Or des soirées de poésie de Struga, Ed. Struga Poetry Evenings, 2004, pp. 20-60.
3. «Redenção e Disciplinaridade nos Estudos Performativos», In: Sinais de Cena, Nº 4, 2005, pp. 9-17.
4. «Regressão, Androginia e Misoginia no Surrealismo Português», In: Pedro Serra (org.), Modernismo & Primitivismo, Coimbra, CLP, 2006, pp. 101-124.
5. Poesia e Metromania. Inscrições Setecentistas (1750-1820), Dissertação de doutoramento, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, 2008.


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José Augusto Cardoso Bernardes é Professor Catedrático do Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra e Investigador do Centro de Literatura Portuguesa. Foi Diretor da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra (2011-2019). Entre as suas obras principais refiram-se: O Bucolismo Português (1988); História Crítica da Literatura Portuguesa: Humanismo e Renascimento (1999); Sátira e Lirismo no Teatro de Gil Vicente (1996); O Ensino da Literatura no Secundário: Outros caminhos (2004) e Gil Vicente (2008).

José Augusto Cardoso Bernardes is Professor in the Department of Languages, Literatures and Cultures, Faculty of Arts, University of Coimbra and Researcher at the Centre for Portuguese Literature. He was Director of the General Library of the University of Coimbra (2011-2019). His major works include the following titles: O Bucolismo Português (1988); História Crítica da Literatura Portuguesa: Humanismo e Renascimento (1999); Sátira e Lirismo no Teatro de Gil Vicente (1996); O Ensino da Literatura no Secundário: Outros caminhos (2004) and Gil Vicente (2008).

E-mail:


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Manuel Portela é professor do Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra e é o atual Coordenador do Programa de Doutoramento em Materialidades da Literatura. É membro do Centro de Literatura Portuguesa da Universidade de Coimbra. Foi Diretor do Teatro Académico de Gil Vicente,  entre 2005 e 2008. É autor, entre outras, das primeiras traduções portuguesas de Cantigas da Inocência e da Experiência (1994; edição revista, 2007) e Milton (2009), de William Blake,  e A Vida e Opiniões de Tristram Shandy, de Laurence Sterne (2 vols, 1997-98; edição revista, 2014), pela qual recebeu o Grande Prémio de Tradução. Na última década tem investigado a digitalização da literatura e da cultura, tendo lecionado diversas disciplinas e seminários no domínio das humanidades digitais. É autor e web-designer do sítio DigLitWeb: Digital Literature Web <www.ci.uc.pt/diglit> (2005-2013) e editor do Arquivo LdoD (2017). É autor de O Comércio da Literatura: Mercado e Representação (Antígona, 2003), um extenso estudo sobre o mercado literário inglês no século XVIII, e de Scripting Reading Motions: The Codex and the Computer as Self-Reflexive Machines (MIT Press, 2013).

Manuel Portela teaches in the Department of Languages, Literatures, and Cultures at the Faculty of Arts, University of Coimbra, where he is Director of the Doctoral Program in Advanced Studies in the Materialities of Literature. He is a member of the Centre for Portuguese Literature at the University of Coimbra, and was Director of the University Theatre between 2005 and 2008. His many translations include the first Portuguese translations of Songs of Innocence and of Experience (1994; revised, 2007) and Milton (2009), by William Blake,  and The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (2 vols, 1997-98; revised, 2014), by Laurence Sterne, for which he received the National Award for Translation. For the past decade his research and teaching have been focused on digital literature and digital culture. He is the author and web-designer of DigLitWeb: Digital Literature Web <www.ci.uc.pt/diglit> (2005-2013) and general editor of the LdoD Archive (2017). His books include O Comércio da Literatura: Mercado e Representação (Antígona, 2003) [The Commerce of Literature: Marketplace and Representation], an extensive study of the English literary market in the 18th century, and Scripting Reading Motions: The Codex and the Computer as Self-Reflexive Machines (MIT Press, 2013).

E-mail: mportela@fl.uc.pt


Osvaldo Manuel Silvestre é professor do Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas da FLUC. Tem leccionado cadeiras nas licenciaturas em Línguas e Literaturas Modernas e Estudos Portugueses e Lusófonos, na área da Teoria da Literatura, em que se doutorou, e ainda na licenciatura em Estudos Artísticos (Estética, Arte e Multimédia, Introdução aos Novos Média, Análise de Filmes). Leccionou ainda, no actual Departamento de Ciências da Vida da Universidade de Coimbra, uma cadeira opcional de Antropologia e Literatura, em co-regência com Luís Quintais. Na pós-graduação leccionou cadeiras de Teoria da Literatura e de Literatura de Língua Espanhola (um curso sobre «Os Mundos de Borges»). Dirigiu a licenciatura de Estudos Portugueses e Lusófonos entre 2006 e 2009. Publicou ensaios e livros sobre questões de teoria, estética, literaturas de língua portuguesa, literatura comparada, artes e crítica cultural. É membro do Centro de Literatura Portuguesa da Universidade de Coimbra.

Osvaldo Manuel Silvestre teaches in the Department of Languages, Literatures, and Cultures at the Faculty of Arts, University of Coimbra. He holds a Ph.D. in Literary Theory from the University of Coimbra. He has taught courses in the Modern Languages and Portuguese and Lusophone Studies BA Programs. He has also taught in the Art Studies Program (Aesthetics, Art and Multimedia, Introduction to New Media, Film Analysis). In collaboration with Luís Quintais, he has taught a course on «Anthropology and Literature» in the Department of Life Sciences at the University of Coimbra.  At post-graduate level he has taught courses on Literary Theory and on Spanish Language Literature («The Worlds of Borges»). He was coordinator of the Portuguese and Lusophone Studies Program between 2006 and 2009. He has published articles and books on theory, aesthetics, Portuguese language literatures, comparative literature, contemporary art, and cultural criticism. He is a member of the Centre for Portuguese Literature at the University of Coimbra.

1. Organização, com Pedro Serra, do volume Século de Ouro. Antologia Crítica da Poesia Portuguesa, Coimbra-Lisboa, Angelus Novus-Cotovia, 2002.
2. «Pai Tardio. Ou de como Cesariny inventou Pascoaes», in Teixeira de Pascoaes. Obra Plástica, Famalicão, Fundação Cupertino de Miranda, 2003.
3. Seria uma rima, não seria uma solução. A poesia modernista, Organização, Selecção e Introdução, com Abel Barros Baptista, Curso Breve de Literatura Brasileira, nº 4, Lisboa, Livros Cotovia, 2005.
4. «A minha pátria é a língua portuguesa (desde que a língua seja a minha)», in O Trabalho da Teoria. Colóquio em homenagem a Vítor Aguiar e Silva, Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2008.
5. «Modernismo» e «Vanguarda», verbetes no Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo Português, Coordenação de Fernando Cabral Martins, Lisboa, Caminho, 2008.

E-mail: oms.fluc@gmail.com


Paulo Silva Pereira é Professor Auxiliar do Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra e membro do Centro de Literatura Portuguesa. Doutorado pela mesma universidade, lecciona nas áreas de Literatura Portuguesa, Estudos Culturais, História e Periodização Literária e tem publicado diversos trabalhos sobre matérias do âmbito renascentista, maneirista e barroco. Entre 2007 e 2009, assegurou a leccionação das cadeiras de Semiologia e de Discurso e Comunicação do curso de Jornalismo (FLUC). É autor de Metamorfoses do espelho. O estatuto do protagonista e a lógica da representação ficcional na trilogia de Rodrigues Lobo (Lisboa, Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2003) e de D. Francisco Manuel de Melo e o modelo do ‘cortesão prudente e discreto’ na cultura barroca peninsular (em preparação, Imprensa Nacional – Casa da Moeda).

Paulo Silva Pereira is Assistant Professor in the Department of Languages, Literatures and Cultures at the Faculty of Arts, University of Coimbra. He is also a member of the Centre for Portuguese Literature. He holds a Ph.D. from the University of Coimbra, and his teaching and research interests include Portuguese Literature, Cultural Studies, and Literary History. His publications address cultural and literary issues in the  Renaissance, Mannerist and Baroque periods. Between 2007 and 2009, he has taught the courses «Semiology» and «Discourse and Communication» in the Jornalism Program of the Faculty of Arts. He is the author of Metamorfoses do espelho. O estatuto do protagonista e a lógica da representação ficcional na trilogia de Rodrigues Lobo (Lisboa, Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2003) and D. Francisco Manuel de Melo e o modelo do ‘cortesão prudente e discreto’ na cultura barroca peninsular (forthcoming, Imprensa Nacional – Casa da Moeda).

E-mail: psilvapereira@sapo.pt


Pedro Serra (1969) é Mestre em Estudos Portugueses e Ingleses pela Universidade Nova de Lisboa e Doutor em Filologia pela Universidade de Salamanca. Professor Catedrático da Universidade de Salamanca, Departamento de Filologia Moderna, onde é docente responsável sobretudo por cadeiras de literatura portuguesa. Os seus âmbitos de ensino incluem, ainda, o barroco em Portugal e a poesia portuguesa contemporânea. As matérias de investigação que tem privilegiado centram-se na poesia e no romance portugueses contemporâneos, especialmente nas obras de Ruy Belo, António Franco Alexandre e Carlos de Oliveira. Os seus interesses actuais de investigação incluem ainda a poesia e romance brasileiros, galegos e espanhóis contemporâneos. É investigador do Seminario Discurso Legitimación Memoria (Universidade de Salamanca) e do Centro de Literatura Portuguesa (Universidade de Coimbra). Coordenador desde 2007 do curso de doutoramento em Filologia Moderna e, a partir de 2008, subdirector do Departamento de Filologia Moderna da Universidade de Salamanca, onde coordena ainda a licenciatura em Estudos Portugueses e Brasileiros.

Pedro Serra (1969) holds an M.A. in Portuguese and English Studies from the Universidade Nova de Lisboa (Portugal) and a PhD. in Philology from the University of Salamanca (1997). He is Full Professor at the University of Salamanca, Department of Modern Philology, where he teaches primarily portuguese literature. In addition, his teaching fields include baroque portuguese literature and contemporary portuguese poetry. His broader research interests cover the study of contemporary portuguese poetry and novel. His more specific interests center on Ruy Belo, António Franco Alexandre and Carlos de Oliveira. Current research topics focus as well on contemporary Brazilian, Galician and Spanish poetry and novel. He is a researcher of the Seminario Discurso, Legitimación y Memoria (University of Salamanca), and of the Centro de Literatura Portuguesa (University of Coimbra). He serves as vice-director of the Department of Modern Philology since 2008, where he coordinates the Modern Philology PhD Program since 2007 and the Portuguese and Brazilian Studies BA Program.

1. O Hissope. Poema Herói-Cómico, edição crítica em colaboração com Ana María García Martín, Coimbra, Angelus Novus, 2006.
2. Romance & Filologia. Almeida Garrett, Eça de Queirós e Carlos de Oliveira, São Paulo, Nankin, 2004.
3. Orientalismo, de Edward W. Saïd, trad. de Pedro Serra, Lisboa, Cotovia, 2003.
4. Um Nome Para Isto. Leituras da Poesia de Ruy Belo, Coimbra, Angelus Novus, 2003.
5. Século de Ouro. Antologia Crítica da Poesia Portuguesa Contemporânea, org. em colaboração com Osvaldo M. Silvestre, Lisboa-Coimbra, Cotovia-Angelus Novus, 2002.

E-mail: pedroserra@telefonica.net


Ricardo Namora estudou na Universidade de Coimbra (Licenciatura, 2001; Mestrado, 2010) e na Universidade de Lisboa (Mestrado, 2004; Doutoramento, 2009). É membro do Centro de Literatura Portuguesa da Universidade de Coimbra, unidade de investigação patrocinada pela F.C.T. Os seus interesses incluem teoria da literatura, história da crítica, hermenêutica, biografias e teorias da ficção. Foi professor na Universidade de Estocolmo (2015-2017), responsável pela área de Estudos Portugueses.

Ricardo Namora holds degrees from the University of Coimbra (BA, 2001; MA, 2010) and from the University of Lisbon (MA, 2004; PhD, 2009). He is a member of the Centre for Portuguese Literature at the University of Coimbra, a research unit sponsored by the F.C.T. His research subjects include literary theory, history of criticism, hermeneutics, biographies and theories of fiction. He taught at Sotckholm University (2015-2017), where he coordinated the area of Portuguese Studies.


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Sara Augusto Investigadora auxiliar no Centro de Literatura Portuguesa na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, até 2015. Leciona atualmente no Instituto Politécnico de Macau. Licenciada em Estudos Clássicos, mestre em Literaturas de Expressão Portuguesa e doutorada em Literatura Portuguesa (Época Moderna), com pós-doutoramento em Literatura Portuguesa, com o tema: Literatura de Viagens na Época Barroca: Viagens de Portugueses a Roma. Foi professora auxiliar da Faculdade de Letras da Universidade Católica, onde lecionou desde 1991 a 2007, no âmbito da Literatura Portuguesa e das Literaturas de Língua Portuguesa. Colaborou, pontualmente, em cursos e seminários de pós-graduação com as Faculdades de Letras da Universidade de Coimbra, da Universidade de Lisboa e da Universidade do Porto. Colabora em projetos relacionados com a Literatura Portuguesa, Literatura Comparada e Literaturas de Língua Portuguesa, no Centro de Literatura Portuguesa, e no âmbito das suas áreas de formação, de lecionação e investigação (Literaturas de Língua Portuguesa, Literatura Portuguesa, Alegoria e Ficção barroca, Emblemática, Narrativa de viagem), apresentou trabalhos e publicou em Portugal e no estrangeiro.

1. “A Fábula dos Planetas (1643): considerações políticas, éticas e económicas”, in Ignacio Arellano, Antonio Feros, Jesús M. Usunáriz (eds.), Del poder y sus críticos en el Mundo Ibérico del Siglo de Oro, Madrid – Frankfurt: Iberoamericana – Vervuert, 2012, pp. 59-74. ISBN 978-84-8489-719-4 (Iberoamericana) e ISBN 978-3-86527-771-8 (Vervuet)
2. Guerra Interior, de Matias de Andrade, 1743 (edição e estudo), Viseu, CLP / Quartzo Editora, 2012, 209 páginas. ISBN 978-989-97003-6-9
3. “Sob o signo de Mercúrio: jornada de Roma”, Siglo de Oro: Relações hispano-portuguesas no século XVII. Suplemento de Colóquio Letras (178, setembro/dezembro 2011). Lisboa, Setembro de 2011, pp. 128-138. ISSN 0010-1451
4. A Alegoria na ficção romanesca do Maneirismo e do Barroco, Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian / Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2010, 500 páginas. ISBN 978-972-31-1353-2
5. “Estranhos artifícios. Representação emblemática na novela pastoril portuguesa”, in Emblemática y religión en la Península Ibérica (Siglo de Oro), Madrid – Frankfurt: Iberoamericana – Vervuert, 2010, pp. 53-70. ISBN: 9788484894742


Professores Convidados | Guest Professors


Abel Barros Baptista é professor da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, onde ensina sobretudo Literatura Brasileira. É autor de vários livros. Destacam-se, em particular, os seus trabalhos sobre Camilo Castelo Branco, e os estudos sobre Machado de Assis, publicados no Brasil pela editora da Unicamp. Os seus últimos livros são Coligação de Avulsos. Ensaios de Crítica Literária (Lisboa, 2003), Ensaios Facetos (Lisboa, 2004) e O Livro Agreste (São Paulo, 2005). Dirigiu para as Edições Cotovia o Curso Breve de Literatura Brasileira, colecção de catorze volumes (2005/2006). Recentemente, publicou o livro Amor de Perdição: Uma Revisão (2009), na colecção ReVisões da Angelus Novus, para a qual já organizara o volume A Cidade e as Serras. Uma Revisão (2001). Criou na FCSH um Laboratório de Estudos Literários Avançados (Elab) com uma linha de investigação precisamente dedicada às materialidades da literatura.

Abel Barros Baptista is Professor at the School of Human and Social Sciences (FCSH), NOVA-New University of Lisbon, where he teaches primarily Brazilian Literature. He is the author of several books. Particular mention should be made of his work on Camilo Castelo Branco, and of his studies on Machado de Assis, published in Brazil by the university press of Unicamp. His books include Coligação de Avulsos. Ensaios de Crítica Literária (Lisboa, 2003), Ensaios Facetos (Lisboa, 2004) and O Livro Agreste (São Paulo, 2005). He was the general editor of the series Curso Breve de Literatura Brasileira [Brief Course on Brazilian Literature], a collection of 14 volumes published by Edições Cotovia  (2005/2006). He has recently edited Amor de Perdição: Uma Revisão (2009), in the series ‘ReVisões’, published by Angelus Novus, for which he had also edited A Cidade e as Serras. Uma Revisão (2001). At FCSH, he started a Laboratory of Advanced Literary Studies  (Elab), in which one of the research lines is devoted to the materialities of literature.


Fernando Rodríguez de la Flor Doctor en Ciencias de la Información, en la actualidad es Catedrático de Literatura Española e Hispanoamericana en la Universidad de Salamanca. Su principal línea de investigación está relacionada con el universo simbólico del Barroco peninsular, asunto sobre el que ha publicado una decena de libros. Otros intereses suyos se relacionan con la posibilidad de una nueva iconología y la introducción de un saber de las imágenes en los habitats tradicionales de las disciplinas. Finalmente, sus últimas investigaciones derivan hacia un cuestionamiento de las condiciones materiales o protocolos en que se han desenvuelto las prácticas lecto-escritoras.

Fernando Rodríguez de la Flor holds a Ph.D. in Information Sciences, and he is presently a Professor of Spanish and Hispano-American Literature at the University of Salamanca. His main research interest is the symbolic universe of the Baroque period, a topic about which he has written ten books.  Other interests are related to the possibility of a new iconology and the introduction of image-based knowledge in traditional disciplinary environments. Finally, his latest investigations move towards a questioning of the material conditions and protocols within which read-writing practices [prácticas lecto-escritoras]  have evolved.

1. Imago. El Orden Visual y Figurativo del Barroco. Madrid, Abada Editorial, 2008. 280 págs. Figuras. [ISBN 978-84-96775-56-5]
Indicadores objetivos de influencia y repercusión pública: ABCD. Suplemento cultural 929 (26 diciembre de 2009). Fernando Castro; “La sabiduría del Barroco”, Javier García Gubert, Revista de Occidente (enero de 2010), 143-146
2. Giro Visual. Decadencias de la Lecto-Escritura y Primacía de la Imagen. Salamanca. Editorial Delirio, 2009. 102 págs. [ISBN: 978-84-936877-6-2]
Indicadores objetivos de influencia y repercusión pública: ABCD. Suplemento cultural 929 (26 diciembre de 2009). Fernando Castro
3. Era Melancólica. Figuras del Imaginario Barroco. Palma de Mallorca, Juan de Olañeta, 2007, 330 págs. [ ISBN: 84-9716-414-8]
Indicadores objetivos de influencia y repercusión pública: ABCD Suplemento Cultural, 811 (18 agosto 2007), pag. 6. Juan Malpartida Takwá. Revista de historia, nª 16. Anel Hernández Sotelo Revista de Literatura (CSIC)
4. Pasiones Frías. Secreto y Disimulación en la Cultura Hispana del Barroco. Madrid, Marcial Pons. (Col. Historia), 2005, 333 págs. 70 láminas. [ISBN: 84-96467-15-5]
Indicadores objetivos de influencia y repercusión pública: [Ayuda de la Dirección General del Libro para su publicación][ABCD: Suplemento cultural, 737 (18 marzo 2006). José Checa (CSIC), EL Mundo. Suplem. Cultural, (4 mayo 2006), Luis Ribot (cat. Univ. Valladolid), Revista de Occidente, 307 (dic. 2006), 153-155 Oscar Cornago (CSIC). Revista de Libros, 120 (dic. 2006), 63–65. María José Vega (Univ. Barcelona.) Takwá. Revista de historia, nª 16. Anel Hernández Sotelo
5. Biblioclasmo. Una Historia Perversa de la Literatura. Sevilla, Renacimiento, 2004. 370 págs. 75 láminas. [ISBN: 84-8472–153-1]
Indicadores objetivos de influencia y repercusión pública: [El Cultural Spl. del Mundo 24 feb (2005), 20 (Darío Villanueva); ABC Cultural, 2 abril (2005), nº 687 (Fernando Rodríguez Genovés); Culturas Diario Tribuna, 8 mayo (2005)]


Johanna Drucker ocupa a cátedra Martin and Bernard Breslauer Professor of Bibliographical Studies no Departmento de Informação da Universidade da Califórnia, em Los Angeles. É autora de inúmeras conferências e publicações sobre história da tipografia, poesia visual, livros de artista, desenho gráfico, estética digital e arte contemporânea. Além do seu trabalho académico, é conhecida pelos seus livros de artista, muitos dos quais exploram de forma inovadora a tipografia. Entre as suas publicações mais recentes, contam-se Sweet Dreams: Contemporary Art and Complicity (University of Chicago Press, 2005), Graphic Design History: A Critical Guide , em co-autoria com Emily McVarish (Pearson/Prentice-Hall, 2008), SpecLab: Digital Aesthetics and Speculative Computing (University of Chicago Press, 2009), e Combo Meals (Druckwerk, 2008).

Johanna Drucker is the inaugural Martin and Bernard Breslauer Professor of Bibliographical Studies in the Department of Information Studies at UCLA. She has lectured and published widely on matters related to the history of print, visual poetry, artists’ books, graphic design, digital aesthetics, and contemporary art. In addition to her scholarly work, she is known for her artist’s books, many of which involve innovative typography. Her most recent publications include Sweet Dreams: Contemporary Art and Complicity (University of Chicago Press, 2005), Graphic Design History: A Critical Guide, with Emily McVarish (Pearson/Prentice-Hall, 2008), SpecLab: Digital Aesthetics and Speculative Computing (University of Chicago Press, 2009), and Combo Meals (Druckwerk, 2008).


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Joseph Tabbi was Professor of North-American Literature and Electronic Literature in the Department of English, University of Illinois at Chicago. He is currently Associate Professor at the University of Bergen (Department of Foreign Languages). Tabbi holds a degree in Physics Engineering and English from Cornell University (1983), and a Ph.D. in English from the University of Toronto (1990). He specializes in North-American postmodernist fiction, and has published essays on Thomas Pynchon, Norman Mailer, Joseph McElroy, Don DeLillo, William Gibson, Kathy Acker, David Foster Wallace, William Gadis, David Markson, Richard Powers, Lynne Tillman, and Paul Auster, among others. His theoretical work focuses on the relationship between literature, science and technology. He is the current chief editor of the ebr electronic book review, of which he was a founding member in 1996. He was also one of the founders of the Electronic Literature Organization in 1999  – an organization which he chaired from 2007 to 2010  – and he is the coordinator of the Electronic Literature Directory. He directs the Editorial Committee of CELL (Consortium for Electronic Literature), a consortium of research centers and projects aimed at developing a taxonomy for electronic literature and integrating their respective databases into a single search engine. Joseph Tabbi is the author of Postmodern Sublime: Technology and American Writing from Mailer to Cyberpunk (Ithaca: Cornell University Press, 1995), Cognitive Fictions (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002) and Nobody Grew But the Business: The Life and Work of William Gaddis (Northwestern University Press, 2015). He has edited Reading Matters: Narrative in the New Media Ecology (Ithaca: Cornell University Press, 1997), Paper Empire: William Gaddis and the World-System (Birmingham: University of Alabama Press, 2007) and The Bloomsbury Handbook of Electronic Literature (London: Bloomsbury, 2017).

Joseph Tabbi foi Professor de Literatura Norte-Americana e de Literatura Eletrónica no Departamento de Inglês da Universidade de Illinois em Chicago. É atualmente Professor Associado da Universidade de Bergen (Departamento de Línguas Estrangeiras). Licenciado em engenharia física e em inglês pela Universidade de Cornell (1983) e doutorado em inglês pela Universidade de Toronto (1990), Tabbi é especialista em ficção pós-modernista norte-americana, tendo publicado ensaios sobre Thomas Pynchon, Norman Mailer, Joseph McElroy, Don DeLillo, William Gibson, Kathy Acker, David Foster Wallace, William Gadis, David Markson, Richard Powers, Lynne Tillman e Paul Auster, entre outros. A sua obra teórica centra-se nas relações entre literatura, ciência e tecnologia. É o atual diretor da revista ebr electronic book review, da qual foi membro fundador em 1996. Foi também um dos fundadores da Electronic Literature Organization em 1999 – organização à qual presidiu entre 2007 e 2010 –, sendo o coordenador do Electronic Literature Directory. Dirige o Comité Editorial do CELL (Consortium for Electronic Literature), um consórcio entre projetos e centros de investigação cujo objetivo é desenvolver uma taxonomia para a literatura eletrónica e integrar as respetivas bases de dados num único motor de pesquisa. Joseph Tabbi é autor dos livros Postmodern Sublime: Technology and American Writing from Mailer to Cyberpunk (Ithaca: Cornell University Press, 1995), Cognitive Fictions (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002) e Nobody Grew But the Business: The Life and Work of William Gaddis (Northwestern University Press, 2015). Organizou as obras Reading Matters: Narrative in the New Media Ecology (Ithaca: Cornell University Press, 1997), Paper Empire: William Gaddis and the World-System (Birmingham: University of Alabama Press, 2007) e The Bloomsbury Handbook of Electronic Literature (London: Bloomsbury, 2017).


Matthew Kirschenbaum é Professor Catedrático do Departmento de Inglês da Universidade de Maryland, Director-Adjunto do Maryland Institute for Technology in the Humanities (MITH, um centro de investigação dedicado às humanidades digitais) e Director de Digital Cultures and Creativity, um novo programa no Honors College da Universidade de Maryland. É também membro do Human-Computer Interaction Lab na Universidade de Maryland, e Vice-Presidente da Electronic Literature Organization. Kirschenbaum é especialista em humanidades digitais, literatura electrónica e novos média (incluindo jogos), crítica textual, e literatura experimental/pós-moderna. É doutorado em Inglês pela Universidade da Virginia, e formou-se em computação para as humanidades no Electronic Text Center e no Institute for Advanced Technology in the Humanities (IATH) da Universidade da Virginia (onde foi coordenador de projecto de The William Blake Archive). O seu primeiro livro, Mechanisms: New Media and the Forensic Imagination (MIT Press, 2008), foi premiado em 2009 pela Society for Textual Scholarship (STS), pela Society for the History of Authorship, Reading, and Publishing (SHARP), e pela Modern Language Association (MLA).

Matthew Kirschenbaum is Associate Professor in the Department of English at the University of Maryland, Associate Director of the Maryland Institute for Technology in the Humanities (MITH, an applied thinktank for the digital humanities), and Director of Digital Cultures and Creativity, a new “living/learning” program in the Honors College. He is also an affiliated faculty member with the Human-Computer Interaction Lab at Maryland, and a Vice President of the Electronic Literature Organization. Kirschenbaum specializes in digital humanities, electronic literature and creative new media (including games), textual studies, and postmodern/experimental literature. He has a Ph.D. in English from the University of Virginia, and was trained in humanities computing at Virginia’s Electronic Text Center and Institute for Advanced Technology in the Humanities (where he was the Project Manager of the William Blake Archive). Kirschenbaum’s first book, Mechanisms: New Media and the Forensic Imagination, was published by the MIT Press in early 2008. Mechanisms has won the 2009 Richard J. Finneran Award from the Society for Textual Scholarship (STS), the 2009 George A. and Jean S. DeLong Prize from the Society for the History of Authorship, Reading, and Publishing (SHARP), and the 16th annual Prize for a First Book from the Modern Language Association (MLA).


Luís Quintais. Nasci em 1968. Como antropólogo prefiro as fronteiras, os espaços que teimam em persistir entre culturas, os interstícios, os híbridos, as ontologias fluidas, as anomalias, os rizomas. O meu percurso é vário: escrevi sobre guerra, trauma, e memória; sobre as implicações forenses do discurso psiquiátrico; sobre biotecnologias e bioarte; sobre cultura e cognição. O meu trabalho presente é fundamentalmente interdisciplinar. Estou a construir ligações entre alguns desenvolvimentos no domínio das neurociências cognitivas e conceitos e metáforas provenientes a filosofias da complexidade, com especial referência para o trabalho de Gilles Deleuze. Nos últimos vinte anos escrevi também poesia.

Luís Quintais. I was born in 1968. As an anthropologist I prefer borders, those spaces that tend to persist between cultures, interstices, hybrids, fluid ontologies, anomalies, rhizomes. My route is varied: I have written about war, trauma and memory; about the forensic implications of psychiatric discourse; about biotechnology and bioart; about culture and cognition. My present work is fundamentally interdisciplinary. I am building links between developments in the field of cognitive neurosciences and concepts and metaphors from the philosophies of complexity, with particular reference to the work of Gilles Deleuze. For the past twenty years I have also written poetry.

1.  Cultura e Cognição, Coimbra, Angelus Novus, 2009.
2. «A ekphrasis como meta-representação», Relâmpago, 23, 2009, pp. 94-6.
3. «Fluidez tectónica: as bio-tecno-ciências, a bio-arte, e a paisagem cognitiva do presente», Revista Crítica de Ciências Sociais, 79, 2007, pp. 79-94.
4. Franz Piechowski ou a Analítica do Arquivo, Lisboa, Cotovia, 2006.
5. As Guerras Coloniais Portuguesas e a Invenção da História: Memória e Trauma numa Unidade Psiquiátrica, Lisboa, Edições do Instituto de Ciências Sociais, 2000.


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Sandy Baldwin foi Professor Associado do Departamento de Inglês do Rochester Institute of Technology até 2017. Lecionou anteriormente na West Virginia University, onde dirigiu o Centro para a Computação Literária (fundado em 1991). É membro da direção da Electronic Literature Organization, editor executivo da revista ebr electronic book review (fundada em 1996) e coordenador da coleção ‘computing literature’, publicada pela West Virginia University Press. Tem artigos publicados nas revistas Culture Machine, Configurations: A Journal of Literature, Science and Technology, EBR Electronic Book Review, entre outras. Coorganizou, com Philippe Bootz, Regards Croisés: Perspectives on Digital Literature (Morgantown, WV: West Virginia University Press, 2010); com Scott Rettberg, ELMCIP: Electronic Literature as a Model of Creativity and Innovation in Practice (co-edited by Scott Rettberg; Morgantown, WV: West Virginia University Press, 2014); e, com Ruit Torres, PO.EX: Essays from Portugal on Cyberliterature and Intermedia  (Morgantown, WV: West Virginia University Press, 2014). O seu livro mais recente, intitulado The Internet Unconscious (London: Bloomsbury, 2015), recebeu em 2015 o Prémio N. Katherine Hayles da Organização de Literatura Eletrónica. Os seus interesses incluem literatura e tecnologias dos média, escrita experimental, literatura norte-americana do século XX e teoria crítica. Sandy Baldwin é membro fundador dos grupos de poesia e performance Purkinge e Nine Way Mind, e tem obras publicadas em formato livro, na internet e em CD-ROM. Tem realizado performances nos EUA e na Europa, em colóquios, séries de leitura pública, programas de rádio e concertos rock.

Sandy Baldwin was Associate Professor in the English Department at the Rochester Institute of Technology until 2017. Before that he taught at West Virginia University, where he directed the Center for Literary Computing (founded in 1991). He is a member of the board of the Electronic Literature Organization, executive editor of the electronic book review (founded in 1996), and co-editor of the series ‘computing literature’, published by West Virginia University Press. He has published articles in the journals Culture Machine; Configurations: A Journal of Literature, Science and Technology; and EBR Electronic Book Review, among others. He co-edited the following volumes: Regards Croisés: Perspectives on Digital Literature (co-edited by Philippe Bootz; Morgantown, WV: West Virginia University Press, 2010); ELMCIP: Electronic Literature as a Model of Creativity and Innovation in Practice (co-edited by Scott Rettberg; Morgantown, WV: West Virginia University Press, 2014); and PO.EX: Essays from Portugal on Cyberliterature and Intermedia  (co-edited by Rui Torres; Morgantown, WV: West Virginia University Press, 2014). His most recent book  is The Internet Unconscious (London: Bloomsbury, 2015), for which he received the N. Katherine Hayles Electronic Literature Organization Award. His interests include literature and the media technologies, experimental writing, American literature of the twentieth century and critical theory. Sandy Baldwin is a founding member of the multimedia performance/poetry groups Purkinge and Nine Way Mind, and has works published in book form, on the Internet, and on CD-ROM. He has performed his works in the U.S. and Europe, in symposia, public reading series, radio shows, and rock concerts.


Comissão de Acompanhamento Externa | External Advisory Committee


Anxo Abuín González holds a PhD in Theory of Literature and is “profesor titular” at the University of Santiago de Compostela. He has published widely on the study of the relations between literature and other media, especially cinema, theatre and performance. His books include El narrador en el teatro. La mediación como procedimiento en el discurso teatral del siglo XX (Santiago: Universidad de Santiago de Compostela, 1997); Teoría del hipertexto (Madrid: Arco, 2006), coedited by Teresa Vilariño Picos; Escenarios del caos. Entre la hipertextualidad y la performance en la era electrónica (Valencia: Tirant lo Blanch, 2006) and El teatro en el cine (Madrid: Catedra, 2013). He is the principal investigator of the following projects: “Narrativas cruzadas: hibridación, transmedia y performatividad en la era digital” (Referencia: FFI 2012- 35296) and “PERFORMA. El teatro fuera del teatro. Performatividades contemporáneas en la era digital” (Referencia: FFI2015-63746-P) (2016-2019). [Member of CAE since April 2017] Link for updated CV: https://narrativascruzadas.wordpress.com/equipo/anxo-abuin- gonzalez/


PauloFranchetti

Paulo Franchetti aposentou-se em 2015 como Professor Titular do Departamento de Teoria Literária na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atua na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária, Literatura Brasileira dos séculos XIX e XX e Literatura Portuguesa do século XIX. É pesquisador nível 1 do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Brasil e seu projeto atual versa sobre a lírica brasileira contemporânea. De 2002 a 2013 dirigiu a Editora da Unicamp. Publicou, entre outros, os livros Alguns aspectos da teoria da poesia concreta (Campinas, 2012), Haikai – antologia e história (Campinas, 2012), Estudos de literatura brasileira e portuguesa (São Paulo, 2007); O essencial sobre Camilo Pessanha (Lisboa, 2008) e Nostalgia, exílio e melancolia – leituras de Camilo Pessanha (São Paulo, 2001). Também é autor de quatro livros de poemas – Memória futura (2010 ), Escarnho (2008), Oeste (2008) e Deste lugar (2012) – e de uma novela – O sangue dos dias transparentes (2002).


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Susan Schreibman is Professor of Digital Humanities and Director of An Foras Feasa, the Humanities Research Institute, at Maynooth University.  Dr Schreibman has published and lectured widely in digital humanities. Her current digital projects include Letters of 1916, a crowd-sourced scholarly edition of letters about Ireland, and Contested Memories: The Battle of Mount Street Bridge, a 3D simulation of one of the largest battles to take place during the Easter Rising in April 1916.  Her publications include The Life and Work of Thomas MacGreevy: A Critical Reappraisal (Bloomsbury 2013), A Companion to Digital Humanities (Blackwell, 2004) and  A Companion to Digital Literary Studies (Blackwell, 2008). She is co-editor of A New  Companion to Digital Humanities (Wiley, 2015). She was the founding Editor of the peer-reviewed Journal of the Text Encoding Initiative and is the Irish representative to DARIAH a European infrastructure in Digital Humanities, as well as co-Chair of its Virtual Competency Centre on Education and Research.


Teresa Vilariño Picos is Associate Professor at the University of Santiago de Compostela. She holds a PhD in Literary Theory and Comparative Literature from the University of Santiago de Compostela. She has taught courses on cyberliterature and digital culture, and on film and literature. She was a visiting professor at several universities, including Queens (Canada), Amsterdam, Kiel, Toulouse, and Trento. She is the author of several books, including Literatura e Cinema (2002) and Teoría del hipertexto: La literatura en la era electrónica (2006). Since 2003, her research has focused on the relationship between literature and new technologies, including the poetics of video games and the relations between the literary system and digital culture. She is a member of the project “proxecto le.es: literatura electrónica en españa”. [Member of CAE, 2013-April 2017]