Skip to content

Seminário de Orientação

Professores: Manuel Portela (2016-2017) | Osvaldo Manuel Silvestre (2015-2016) | Manuel Portela (2014-2015) | Manuel Portela e Ricardo Namora (2013-2014) | Manuel Portela (2012-2013) | Manuel Portela  e Osvaldo Manuel Silvestre (2011-2012)

Conteúdos Programáticos
Este seminário desenvolve aptidões específicas para a investigação avançada. Tem por objetivo contribuir para uma formulação sólida e informada dos projetos de investigação individuais a desenvolver nos cinco semestres seguintes. Através de um intenso trabalho de grupo, visa explorar as possibilidades de articulação entre o conhecimento das práticas literárias e as metodologias baseadas na análise das suas materialidades específicas. Trata-se de integrar (1) o contexto científico de investigação específico deste programa, (2) a definição de um corpus de análise e (3) a formulação de um problema. No final do seminário de orientação os/as estudantes deverão apresentar um projeto de tese de doutoramento, que será objeto de avaliação numa prova pública.

Objectivos do Seminário
a) Conhecer os recursos bibliográficos relevantes da Faculdade e da Universidade, em particular a coleção “Materialidades da Literatura”;
b) Conhecer e usar produtivamente motores de pesquisa automática, bases de dados científicas e repositórios digitais, designadamente SIIB/UC, PORBASE, b-on, Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP) e Google Scholar;
c) Investigar fontes bibliográficas e eletrónicas relevantes para a temática do programa “Materialidades da Literatura”;
d) Conhecer e usar corretamente as convenções para anotar, citar e indicar fontes bibliográficas e eletrónicas;
e) Desenvolver a capacidade de articulação e fundamentação de um projeto autónomo de investigação científica;
f) Desenvolver a competência crítica e autocrítica na interação com os pares em contexto de investigação;
g) Desenvolver a competência no uso de ferramentas digitais na investigação literária, incluindo plataformas de edição e publicação, e programas de análise de texto e visualização de dados;
h) Conhecer e aplicar as estratégias essenciais de uma apresentação oral, atendendo a fatores como dicção, projeção da voz, auxílio de meios multimédia e hipermédia, destinatário, duração e capacidade de resposta às perguntas colocadas e de debate.

Metodologias de Ensino
Este seminário está centrado no debate de grupo, na investigação bibliográfica e na orientação individual com o objetivo de desenvolver as competências metodológicas e teóricas necessárias à conceção e redação de um projeto de tese. Este projeto é apresentado publicamente numa prova de qualificação a realizar no fim do semestre.


Research Seminar

Seminar Description
This Research Seminar focuses on the specific skills required for advanced research. It will help students formulate a sound and informed individual thesis project to be pursued during the following five semesters. Through intensive group work, it will explore the possibilities of articulating the acquired knowledge of literary practices with the methodologies based on the analysis of their specific materialities. This seminar will bring together (1) the scientific context of this research programme, (2) the definition of a corpus for analysis and (3) the formulation of a specific problem. At the end of this research seminar students will present the project of their doctoral theses, which will be evaluated by the Programme professors and other Faculty members in a formal discussion.

Seminar Objectives
a) Become familiar with the relevant bibliographic resources of the School and University, particularly the works of the collection “Materialities of Literature”;
b) Understand and make a productive use of search engines, knowledge bases and digital repositories, such as SIIB/UC, PORBASE, b-on, Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP) and Google Scholar;
c) Investigate electronic and bibliographic sources relevant to problems and issues from a ‘Materialities of Literature’ perspective;
d) Understand and correctly use the conventions for annotating, citing and referencing bibliographic and electronic sources;
e) Develop the ability to articulate and justify an independent scientific research project;
f) Develop critical and self-critical competence when interacting with peers in a research context;
g) Develop the proficiency in the use of digital tools in literary research, including editing and publishing platforms, and software programmes for textual analysis and data visualization;
h) Understand the key aspects of a public presentation by attending to matters such as diction and voice projection, multimedia and hypermedia aids, audience, duration, and ability to respond to specific questions and engage in open debate.

Teaching Methodologies
This seminar is based on group discussion, bibliographic research and individual tutoring. These methods will foster the methodological and theoretical skills required for designing and drafting a thesis project. The thesis project is publicly presented for evaluation at the end of the semester.


Bibliografia Principal | Main Bibliography
BERRY, David M., ed. (2012). Understanding Digital Humanities. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

BURDICK, Anne , Johanna Drucker, Peter Lunenfeld, Todd Presner and Jeffrey Schnapp (2012). Digital_Humanities, Cambridge, MA: The MIT Press. https://mitpress.mit.edu/sites/default/files/titles/content/9780262018470_Open_Access_Edition.pdf

GOLD, Matthew K., ed. (2012). Debates in the Digital Humanities. Minneapolis: University of Minnesota Press. Also at http://dhdebates.gc.cuny.edu/

Guia do Curso de Doutoramento em Materialidades da Literatura (2010-2014): https://matlit.wordpress.com/sobre/guia-do-curso/

MLA (2016). MLA Handbook for Writers of Research Papers. New York: Modern Language Association of America [8th edition]. https://www.mla.org/Publications/Bookstore/Nonseries/MLA-Handbook-Eighth-Edition

PEREIRA, Paulo Silva (2015). “Academia, Geopolítica das Humanidades Digitais e Pensamento Crítico.” MATLIT: Materialidades da Literatura [Online], 3.1 (2015): 111-140. http://iduc.uc.pt/index.php/matlit/article/view/2517/1687

PORTELA, Manuel, ed. (2005-2015). “F de Ferramentas | T for Tools’’, in DigLitWeb: Digital Literature Web, http://www.ci.uc.pt/diglit/DigLitWebFdeFerramentas.html

PRICE, Kenneth M. and Ray Siemens, eds. (2013-2016). Literary Studies in the Digital Age: An Evolving Anthology, MLA, Online. http://dlsanthology.commons.mla.org/

SCHREIBMAN, Susan, Ray Siemens, and John Unsworth, eds. (2016). A New Companion to Digital Humanities. 2nd Edition. Oxford: Wiley-Blackwell. http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-1118680596.html

SCHREIBMAN, Susan and Ray Siemens, eds. (2008). A Companion to Digital Literary Studies. Oxford: Blackwell. Also in http://www.digitalhumanities.org/companionDLS/

SIMANOWSKI, Roberto (2016). Digital Humanities and Digital Media: Conversations on Politics, Culture, Aesthetics and Literacy. London: Open Humanities Press. http://www.openhumanitiespress.org/books/titles/digital-humanities-and-digital-media/

© MATLIT, 2010-2016.



%d bloggers like this: