Saltar para o conteúdo

Doutoramento Nº 8

05/09/2018

Realizam-se no próximo dia 26 de setembro de 2018, pelas 14h45, na Sala dos Atos, as provas de doutoramento em Materialidades da Literatura de Diogo Marques, candidato da quarta edição edição do Programa, que teve início em 2013-2014. O candidato apresenta a tese Reading Digits: Haptic Reading Processes in the Experience of Digital Literary Works (2018).

O júri, nomeado por despacho reitoral de 29 de maio de 2018, tem a seguinte constituição:
Presidente:
Ana Paula Arnaut (Professora Auxiliar com Agregação da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra)
Vogais:
Serge Bouchardon (Professor Catedrático da Universidade de Tecnologia de Compiègne)
Rui Torres (Professor Associado com Agregação da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Fernando Pessoa)
Osvaldo Manuel Silvestre (Professor Auxiliar da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra)
Manuel Portela (Professor Catedrático da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra)

Esta tese – a oitava do Programa de Doutoramento FCT em Materialidades da Literatura – integra-se numa das linhas de investigação do Programa, dedicada à análise das relações entre processos computacionais e formas literárias (Ex Machina: Inscrição e Literatura). Diogo Marques investiga as interfaces hápticas na literatura digital, analisando obras que exploram a multissensorialidade, a gestualidade e a hapticidade de forma expressiva.

Abstract

The intensification of tactile/haptic research by academia and the digital technology industry, has given rise to several instrumentalizations of the adjective haptic, often contradicting an entire philosophical haptological tradition, going back to Aristotle and allowing us to think of the haptic from a multisensory perspective capable of destabilizing the idea of pure sensory modalities. On the one hand, such intensification is evidenced by the ubiquity of digital technological devices that call for interaction through touch and gesture as tactile/haptic functions necessary for experiencing digital content. On the other hand, it may be seen in the increasing demand for tangibility between human and machine, particularly through sensory experiences made possible by virtual/augmented reality, as well as, mixed reality/virtuality platforms. As a consequence, such intensification, and consequent literalizations, also paradoxically end up reinforcing the existence and primacy of a visual culture inherent to an ocularcentric society.

It is in line with this haptological tradition, as well as through the recovery of a multisensory perspective explored by a series of avant-garde artistic practices that permeate the history of twentieth-century art, that I propose to (re)think digital literary works via means of an alternative and operative redefinition of haptic drawn from the metamedial and intermedial specificities of current digital poetic practices. Based on the mapping and analysis of carefully selected digital literary works, this research intends to understand how digital poetic practices make use of certain processes of haptic reading enabled by current digital technology, in order to explore and question the processes of writing and reading in media.

Anúncios
No comments yet

Deixe uma Resposta

Preencha os seus detalhes abaixo ou clique num ícone para iniciar sessão:

Logótipo da WordPress.com

Está a comentar usando a sua conta WordPress.com Terminar Sessão /  Alterar )

Google photo

Está a comentar usando a sua conta Google Terminar Sessão /  Alterar )

Imagem do Twitter

Está a comentar usando a sua conta Twitter Terminar Sessão /  Alterar )

Facebook photo

Está a comentar usando a sua conta Facebook Terminar Sessão /  Alterar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: