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Materialidades da Literatura nos Colóquios «Discourses that Matter» e «Raias Poéticas»

05/12/2012

RaiasPoeticas

As doutorandas Ana Paula Dantas e Manaíra Athayde participaram, respetivamente, nos colóquios «Discourses that Matter: Contemporary Approaches to English and American Studies» (Primeiro Colóquio de Pós-Graduação em Estudos Ingleses e Americanos, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, 22 e 23 de novembro de 2012) e «Raias Poéticas: Afluentes Ibero-Afro-Americanos de Arte e Pensamento» (Biblioteca Municipal Camilo Castelo Branco, Vila Nova de Famalicão, 30 de novembro e 1 de dezembro de 2012).

 

Ana Paula Dantas: ‘The Walking Man: Labyrinth, memory and anesthesia in próspero saíz’s poetry and prose’

Drawing on próspero saíz’s body of work, this paper aims to initiate a dialogue with the audience about the search for one’s identity and the demand for language as something organic imprinted in our bodies. I draw a parallel between Giacometti’s bronze The Walking Man and saíz’s poetry and prose, and dissect saíz assertion as to whether one is a specimen or a walker. With the advent of globalization, frontiers blur and exits become scarcer, with a labyrinth emerging around each individual from which escape is all but impossible. Nonetheless, I argue, as well as saíz, that, even in such dismal times, poetry, by its capacity to intervene in society, becomes the vehicle of choice for a “new awakening” where no anesthesia is required. I investigate this claim further and conclude the paper with a hermeneutical analysis of a “desert thought” given to me by Saíz himself: ‘In the high desert night obscurity deepens; things try to reveal their mysterious nature, but in the desert night everything becomes rare, and revelation itself becomes nothing more than a passing moonbeam, in which perception itself vanishes’.

Manaíra Athayde: ‘A Poesia Experimental e a radicalização da experiência com a matéria’

Na senda da Poesia Experimental, esta comunicação tem por cerne refletir sobre as transformações da concatenação entre suporte e sintaxe, problematizando a relação forma/conteúdo a partir da ideia de «campo não-hermenêutico» em Hans Ulrich Gumbrecht. São analisados os conceitos de acoplagem, clivagem e contingência, bem como a emergência das estruturas de sentido e a possibilidade de tematizar o significante sem associá-lo ao significado. Pretendemos, ainda neste contexto, redimensionar o papel do poeta, que na Poesia Experimental angaria transcursões de artista-investigador ou pesquisador-inventor.

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